Στο Μπούρτζ Χαλίφα του Ντουμπάι, τον ψηλότερο ουρανοξύστη του κόσμου στα 828 μέτρα, οι επισκέπτες αναγκάζονται να αλλάξουν ασανσέρ για να ανέβουν πάνω από το όριο των 500 μέτρων λόγω του ότι τα ατσάλινα συρματόσχοινα των σημερινών ανελκυστήρων είναι υπερβολικά βαριά για να φτάσουν ψηλότερα.
Μια νέα τεχνολογία που βασίζεται στο ανθρακόνημα (δηλαδή σε πολυμερή υλικά ενισχυμένα με ίνες άνθρακα) θα επιτρέψει σύντομα στα ασανσέρ να φτάνουν σε ύψος ενός χιλιομέτρου. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί για παράδειγμα στο Μπουρζ αλ Μαμλάκα, έναν ουρανοξύστη που κατασκευάζεται στη Σαουδική Αραβία και θα έχει ύψος πάνω από 1.000 μέτρα.
Οι θαυματουργές ίνες
Η λύση, αναφέρει το περιοδικό New Scientist, έρχεται από το φινλανδικό γίγαντα των ανελκυστήρων Kone Corporation, η οποία ανέπτυξε μια ταινία από τέσσερις ίνες ανθρακονήματος σφραγισμένες μέσα σε διαφανές πλαστικό. Η ταινία UltraRope, με πλάτος 4 εκατοστά και πάχος 4 χιλιοστά, είναι επτά φορές ελαφρύτερη από ένα αντίστοιχο ατσάλινο συρματόσχοινο και, το κυριότερο, έχει τέσσερις φορές μεγαλύτερη αντοχή στον εφελκυσμό (δηλαδή στο τέντωμα).
Η λύση, αναφέρει το περιοδικό New Scientist, έρχεται από το φινλανδικό γίγαντα των ανελκυστήρων Kone Corporation, η οποία ανέπτυξε μια ταινία από τέσσερις ίνες ανθρακονήματος σφραγισμένες μέσα σε διαφανές πλαστικό. Η ταινία UltraRope, με πλάτος 4 εκατοστά και πάχος 4 χιλιοστά, είναι επτά φορές ελαφρύτερη από ένα αντίστοιχο ατσάλινο συρματόσχοινο και, το κυριότερο, έχει τέσσερις φορές μεγαλύτερη αντοχή στον εφελκυσμό (δηλαδή στο τέντωμα).
Το UltraRope θα είναι σύντομα έτοιμο για εμπορική χρήση, καθώς η Κone το δοκιμάζει από το 2004 μέσα σε ένα φρεάτιο ορυχείου βάθους 333 μέτρων στη Φινλανδία. Στις δοκιμές εξετάστηκε αν η ταινία γερνά υπερβολικά γρήγορα σε απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας, καθώς και το εάν αντέχει αν για παράδειγμα χτυπηθεί από κάποιο εργαλείο που έπεσε κατά λάθος στο φρεάτιο.
Δεδομένου ότι σήμερα σχεδιάζονται τουλάχιστον 20 κτήρια άνω των 500 μέτρων σε όλο τον κόσμο, η υπερανθεκτική ταινία από ανθρακόνημα θα μπορούσε να περιορίσει το χρόνο της διαδρομής για εκατομμύρια χρήστες των ανελκυστήρων.
Η Kone, πάντως, δεν είναι η μόνη που υιοθετεί το ανθρακόνημα. Ο έτερος γίγαντας των ανελκυστήρων, η αμερικανική Otis, πειραματίζεται με συρματόσχοινα που συνδυάζουν ανθρακόνημα με χάλυβα.
πηγή: tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου